Justin Capră: „Îi mulţumesc lui Dumnezeu pentru că am fost arestat, deoarece acolo se dezvoltă înţelepciunea”

O nouă ediţie a emisiunii „Internetul ştie tot?” se află la orizont, aşadar cu mic, cu mare, cu realizatori şi redactori şi cu toată echipa aferentă, ne-am pregătit să vă aducem de această dată, atât la HFM, cât şi la TVH 2.0, un român cu adevărat mare, asta în pofida comportamentului său extrem de modest.

Invitatul nostru de astăzi deţine în palmares sute de premii naţionale şi internaţionale în domeniul tehnicii şi se poate mândri că o invenţie de-a sa, realizată la vârsta de 25 de ani, este folosită acum de americani în călătoriile spaţiale. Vorbim evident de celebrul de-acum rucsac zburător. Tot el este si inventatorul unui micro-autoturism, denumit „Soleta”, cababil să consume doar 0,5 l/100km. Doamnelor şi domnilor, astăzi invitatul lui Robert Tache la Internetul Ştie Tot? este inventatorul prahovean Justin Capră.

Încă din debutul emisiunii avem parte de o lecţie de filosofie din partea invitatului nostru, ca răspuns atunci când enumerăm invenţiile realizate de acesta. „Inspiraţia e de natură divină. Noi pierdem vremea, şcolindu-ne ca să dăm peste adevărul absolut, lucru imposibil”, sunt primele cuvinte ale lui Justin Capră, în cadrul emisiunii „Internetul ştie tot?”.

Respectând tradiţia emisiunii, aducem vorba şi despre invenţia cea mai la modă de astăzi, şi anume internetul, aşa că îl întrebăm pe Justin Capră dacă şi cât timp petrece el în compania calculatorului. „Nu stau pe internet pentru că la ora unu’ – două noaptea ies din garaj, de la invenţiile mele şi merg la culcare. Internetul nu-mi foloseşte decât foarte rar. Mă simt şi puţin jenat aflând că sunt prezent pe internet, asta deoarece sunt convins că sunt alţii şi mai buni decât mine care merită să fie prezenţi pe internet”, spune Justin Capră.

Noi credem că invitatul nostru ar merita să primească şi mai multă atenţie din partea internetului, asta deoarece el, alături de alţi oameni importanţi, au deschis Fundaţia pentru Inventică şi Tehnologii Sustenabile – Justin Capră, o modalitate prin care tinerii români supradotaţi sunt încurajaţi şi promovaţi să îşi construiască un viitor pe măsura lor.

„Vrem să-i ajutăm pe tinerii dotaţi, în special pe cei din România. Meritul nu este al meu, ci al domnului profesor Florian Colceag, care a zis să facem un campus universitar pentru cei cu inteligenţe peste medie, şi care, sigur… deranjează societatea, ca în multe alte locuri”, spune Justin Capră, în emisiunea „Internetul ştie tot?”.

„Lumea nu este condusă de noi, ci de altcineva”

Despre cât de multe sau cât de puţine poate face omul atât pentru cei din jurul său cât şi pentru el, invitatul nostru ne spune că „putem inventa o mie de aparate, însă omul nu ar trebui să uite că el trebuie să se apropie de natură. Părintele medicinei, Hipocrat, a lăsat 4 importante medicamente: apa, aerul, Soarele şi mişcarea. Trebuie spus că omul nu face ce vrea, ci ceea ce poate. Pierdem vremea cu alegeri, cu electorat, nişte prostii. De aceea Hegel spunea despre electorat că este acea parte a omenirii care nu ştie ce vrea. Omul votează carisma, prezentul. De fapt, lumea nu este condusă de noi, ci de altcineva”, declară Justin Capră.

Dacă mai toată lumea îl cunoaşte pe invitatul nostru drept inventator, merită să vă informăm că Justin Capră ştie să cânte şi la vioară. Nu ne mirăm, pentru că el şi-a construit singur un astfel de instrument, am fi tentaţi să spunem în joacă, dar a făcut-o destul de serios, la vârsta de 6 ani. „Era o scândură cu nişte coarde, suna destul de bine pentru că nu e meritul meu, e meritul scândurii, care suna mult mai bine decât plasticul”, ne povesteşte inventatorul Justin Capră.

„Îi mulţumesc lui Dumnezeu că am fost arestat”

Din cauză că tovarăşii nu înţelegeau prea bine invenţiile şi capacitatea intelectuală ale lui Justin Capră, acesta din urmă a fost nevoit să stea şi în închisoare.

„Eram ofiţer de aviaţie la escadrila 206 Vânătoare, zburam pe MiG-uri, şi negăsind sprijin pentru invenţia mea, rucsacul zburător pe care voiam să-l brevetez, copil fiind, la 22 de ani, sigur că am căutat ajutor, am zis eu că ar fi o soluţie să mă adresez Ambasadei Americane. M-a costat. Am fost dat afară de la armată. M-au ţinut 2 săptămâni la beci, mâncam un sfert de pâine, dormeam pe ciment. Nu am murit eu, ci ei, aşa că am scăpat până la urmă. Am spălat şi maşini, am şi măturat. Asta până ce un secretar mai deştept a dispus să fiu angajat la fosta uzină 23 August ca proiectant”, ne povesteşte invitatul nostru.

Cu o modestie desăvârşită şi cu o înţelepciune specifică oamenilor trecuţi prin multe experienţe, Justin Capră ne mai dă o speranţă că orice greutate a vieţii, fie ea mai mică sau mai mare, are un sens. „Eu îi mulţumesc lui Dumnezeu că am fost arestat, pentru că acolo se dezvoltă înţelepciunea„, ne mai spune Justin Capră, în emisiunea „Internetul ştie tot?”.

Galerie | Acest articol a fost publicat în Inventatori și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

